Door duidelijk te zijn waar je voor staat geeft je zekerheid aan kinderen. Normen en waarden horen daarbij. Waar staan wij voor, wat bieden wij.
Respect:
Respect voor elkaar en voor verschillen.
Respect voor elkaar en alles wat leeft bereiken we door diversiteit open te bespreken. We respecteren meningen. We hebben veel omgang met dieren.
Wereldnieuws is belangrijk en andere meningen worden niet bekritiseerd, maar begrepen. We zijn allemaal anders van oorsprong, cultuur of gedachte. Dat we het niet eens zijn met iemand wil nog niet zeggen dat die persoon niet goed is.
Iedereen heeft zijn eigen talent en manier om gelukkig te zijn. Daar gaan we naar op zoek. Dat stimuleren we en daar oordelen we niet over. Het gaat niet om het maatschappelijk hoogst bereikbare. Het gaat erom dat men nastreeft waar men zelf het gelukkigste leven in gaat vinden.
We respecteren elkaars verschillen, talenten en uitdagingen. Helpen elkaar waar nodig en zijn er voor elkaar.
We hebben pony’s, honden, katten, kippen en konijnen. Op elk niveau kan hier zorg en verantwoordelijkheid voor gedragen worden. Daarnaast bieden de dieren vaak een enorme bron van troost en vormen zijn vaak een “luisterend oor” zonder te oordelen. Gewoon je verhaal vertellen zonder met adviezen en therapie geconfronteerd te worden kan ook heel fijn zijn.
Onze pony’s, honden en katten vragen om verantwoordelijkheid als het gaat om verzorging. Ze voorzien in directe feedback bij ongewenst gedrag. Die feedback is ongefilterd en duidelijk. Wij geloven dan ook in het belang van omgang met dieren en de daarbij behorende verantwoordelijkheid.
Respect heb je ook voor je omgeving. De omgeving van Epe is bijzonder. Het draagt bij aan een besef van de kwetsbare wereld waarin wij leven. Deze wereld heeft onze bescherming nodig.
Kleinschalig:
Maximaal 5 kinderen naast ons kerngezin.
De gezinssituatie staat voorop. Huislijk, gezellig, vertrouwd en ontspannen zijn belangrijke waarden. Kinderen wonen bij “gezinshuisouders” in huis. Ze verblijven niet in een (therapie) groep. Als ouders/verzorgers weten we heel goed wat een kind nodig heeft. We weten waar dat te halen als we het zelf niet kunnen bieden.
Wij zijn om te beginnen “ouder/verzorger” en kunnen een zeer goede, professionele, begeleiding geven. We bieden openheid waar mogelijk en afstand waar gewenst. Maar we geloven ook dat sommige begeleiding juist van buiten de ouder/verzorger-kind relatie moet komen. Dit voorkomt verwarrende rollen.
Iedereen rondom het kind heeft zijn eigen rol en positie. Met ons uitgebreide netwerk schakelen we snel en efficiënt om dat in huis te halen wat nodig is voor de kinderen.
Dit vraagt ook van de geplaatste kinderen dat ze binnen een gezinssetting moeten kunnen functioneren. We leren ze aandacht verdelen, omgaan met anderen, bijdragen aan een gezamenlijk huishouden en ongeschreven huiselijke omgangsregels.
Vertrouwen:
Vertrouwen in jezelf en in elkaar.
Wij willen er voor elkaar zijn wanneer nodig, maar ook zelf moet je vertrouwen dat je iets kunt. Beter geprobeerd en gefaald, want dan heb je wat geleerd in plaats van iets vermijden en niet verder komen.
Falen mag, proberen mag en dus mag fouten maken ook, daar bieden wij de veilige omgeving voor.
Met vertrouwen komt ook weerbaarheid en relativeringsvermogen. Want iemand die optimistisch leeft op basis van vertrouwen zal zijn neus stoten, vallen en opstaan. Dat hebben wij als gezinshuisouders vaak genoeg meegemaakt en gedaan. Deze veerkracht is voor ons van essentieel belang om door te geven.
Met open vizier en optimisme gaan we uitdagingen tegemoet en geloven in een goede uitkomst. Iets nieuws is niet eng, maar een cadeautje, een uitdaging, die eenieder op zijn eigen manier uitpakt en oppakt. Voor de één zijn het hele kleine stapjes die we samen nemen. Voor de ander is het een grote valkuil waar we hem of haar bij moeten vasthouden. Hoe dan ook gaan we de uitdaging aan en bepalen we zelf ons succes en onze winst voor ons zelfvertrouwen.
Verantwoordelijkheid:
Staan voor wat je doet.
Fouten maken mag, zoveel als je wilt. Je moet ook de verantwoordelijkheid nemen om er voor uit te komen. Het (helpen) oplossen hoort daar ook bij. Je bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag, Daar kom je voor uit en daar leer je van. Zie de consequenties van je gedrag in. Begrijp het effect op anderen. Dit zijn belangrijke levenslessen. Die leer je het beste in een gezin.
We wonen zoveel mogelijk als gezin samen en hebben gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor het huis en de dieren. Elk kind heeft zijn eigen wisselende taken. Of het nou het rapen van de eieren van onze kippen, vullen van de vaatwasser of even stofzuigen is.
Je leert verantwoordelijkheid met je eerste bijbaan. De wereld ligt aan je voeten. Je moet er wel wat voor doen. Werken, voor wat extra zakgeld is belangrijk voor ons. Als je daartoe in staat bent, zullen we bijbaantjes stimuleren. Met ons uitgebreide lokale netwerk is er altijd wel een passende plek te vinden.
Aan bovenstaande normen en waarden proberen wij ons handelen te toetsen. In ons dagelijkse leven streven wij ernaar dit na te leven en voor te leven. Door uit te spreken waar wij voor staan maken we ook duidelijk waar wij op aan te spreken zijn.
