Klachtenregeling

Bij een klacht of ander inzicht is het belangrijk dat altijd eerst bij ons, de gezinshuisouders neer te leggen. Het kan zijn dat wij iets totaal verkeerd hebben gezien, het een misverstand is omdat niet alle informatie beschikbaar is voor ons of voor de klager, of een verkeerde weergave van de situatie. Hoe dan ook is het ons streven iedereen tevreden te houden en bij misverstanden of andere inzichten het gesprek aan te gaan en samen tot een goede oplossing te komen.

Ondanks onze beste intenties kan er sprake van onvrede zijn. Wanneer geplaatste kinderen of hun netwerk daar niet direct met de ons, de gezinshuisouders uit kunnen komen, kunnen zij de klacht direct laten beoordelen door de onafhankelijke klachtencommissie jeugd van het Klachtenportaal Zorg.

Deze commissie doet een uitspraak over de mate van gegrondheid, eventueel aangevuld met een advies aan het gezinshuis. Als het mogelijk lijkt een oplossing te vinden door toch in gesprek te gaan, zal de klager eerst ondersteuning aangeboden worden door een onafhankelijk klachtenfunctionaris.

Wij zijn per 1 januari 2022 ingeschreven onder ID nummer 15739

Vertrouwenspersoon

De jongeren in Gezinshuis ’t Dorpshuys kunnen bovendien een beroep doen op een onafhankelijk vertrouwenspersoon Mark de Grauw van Adviespunt Zorgbelang. Deze vertrouwenspersoon is altijd bereikbaar voor de kinderen en komt 4 keer per jaar op bezoek. Ouders kunnen daar ook terecht. markdegrauw@adviespuntzorgbelang.nl

Downloads